Omega 3 mastné kyseliny – 11 pozitívnych účinkov pre vaše telo a kĺby

losos - omega 3

Že sú omega 3 mastné kyseliny významné a prospešné pre naše zdravie vieme už azda všetci. Nájdeme ich v rastlinnej aj v zvieracej ríši. Ich pravidelný prísun si môžeme zabezpečiť konzumáciou plodín ako sú ľanové semienka a rýb ako sú losos, ančovička, sardinka, atlantický sleď a makrela, pstruh dúhový a pod. Ak nie v strave, rybí olej vieme telu dodať aj vo výživových doplnkoch. Pozor! Telo si ich nevie samo vyrobiť, práve preto je ich príjem náramne dôležitý.

Potraviny s vysokým obsahom omega 3 mastných kyselín:

  • makrela
  • losos
  • olej z tresčej pečene
  • sleď
  • ustrice
  • sardinky
  • ančovičky
  • kaviár
  • ľanové  semená
  • chia semená
  • vlašské orechy
  • sojové bôby
  • ružičkový kel
  • olej z rias
  • konopné semeno
  • olej Perilla

Omega 3 mastné kyseliny pozitívne účinky

1. Cievy a srdce

Najdôležitejšími omega 3 mastnými kyselinami sú kyseliny DHA – kyselina dekozahexaénová a EPA – kyselina eikozapentaénová. DHA ako dôležitá štrukturálna zložka tvorí membrány nášho srdca. Tým, že znižuje hladinu triglyceridov, spôsobuje tým aj pokles cholesterolu v krvi a popritom reguluje hladinu lipidov. Znižuje teda aj riziko výskytu srdcových a cievnych ochorení ako je aj infarkt myokardum, podporuje správnu cirkuláciu krvi a s ňou spojený primeraný srdcový rytmus.

Pre diabetikov je vhodné podotknúť, že konzumácia omega 3 mastných kyselín napomáha zlepšeniu metabolizmu inzulínuglukózy.

Tip: Omega 3 rybí olej Forte

Zloženie:

omega 3 rybí olej

  • 1000 mg  Rybí olej (180 mg EPA, 120 mg DHA)
  • 5 mg vitamín E

Cena: 7€

Obsah: 60 toboliek + 30 zdarma

2. Mozog

DHA tvorí nielen membrány srdca, ale aj membrány mozgu, kde zabezpečuje ich pružnosť a fluiditu. Mozog si ju z potravy selektívne vyberá. Avšak v prípade, keď hovoríme o správnom fungovaní mozgu, musíme spomenúť aj EPA. Prísun omega 3 mastných kyselín mimo iného vplýva aj na bezproblémový prenos signálov v našom tele zahrňujúcich hlavne bunkovú interakciu medzi naším mozgom, miechou a zvyškom tela.

Jednoducho povedané – čím rýchlejšie táto interakcia prebieha, tým rýchlejšie a jasnejšie premýšľame a chápeme veci. Omega 3 mastné kyseliny možno nedokážu vytvárať nové mozgové bunky, ale dokážu sa aspoň postarať o nové synaptické spojenia medzi už existujúcimi bunkami.

3. Účinný boj proti hyperaktivite a poruche pozornosti

Nedostatok EPA sa často vyskytuje pri diagnostikovaných neurologických ochoreniach ako sú poruchy pozornosti či hyperaktivita. Nie je preto chybou, ak odpozorujeme tieto typy správania u svojho dieťaťa, chytro mu dodať omega 3 mastné kyseliny. Pokiaľ aj nie v prirodzenej rybacej forme (kvôli neatraktívnej chuti), tak vo forme suplementov.

4. Liečba a prevencia proti depresii

Depresia je podľa psychológov definovaná ako taký duševný stav, ktorý sa prejavuje hlbokým pocitom smútku, melanchólie, napätím a spomalením duševnej aj fyzickej činnosti človeka. V súčasnosti sa táto duševná choroba skloňuje u ľudí tak často, že sa jej akosi prestáva pripisovať vážnosť, ktorá jej ale, bohužiaľ, určite prináleží.

Depresia je ťažké a nebezpečné ochorenie. Niekedy dokáže ticho zabíjať a je spúšťačom mnohých ďalších porúch a nezdravého psychického správania. Omega 3 vedia dopomôcť k zlepšeniu tohto stavu. Mali by sa podávať už v tehotenstve ako prevencia voči budúcim možným príznakom depresie.

Omega 3 vedia byť dokonca prospešné aj pri ochorení akým je schizofrénia, ktorá sa prejavuje hlavne v období ranej dospelosti a je sprevádzaná chorobnými príznakmi preludov a halucinácií. Okrem týchto konkrétnych prípadov omega 3 mastné kyseliny dokážu všeobecne stabilizovať emocionálnu rovnováhu človeka. Neurotransmitery ako sú sérotoníndopamín sa vďaka omega 3 mastným kyselinám môžu podstatne ľahšie uvoľniť z buniek a tak navodiť výrazné zlepšenie nálady.

5. Epilepsia

Pre pacientov trpiacich epilepsiou je asi najťažším orieškom získať kontrolu nad svojimi záchvatmi. Primárne sa o to snažia nasadením liekov po predpise a odporúčaní kompetentného lekára. Avšak podľa výskumov aj omega 3 mastné kyseliny vedia byť prospešne pri tomto type problému. Pri podávaní pacientom s epilepsiou títo pacienti po nejakom čase preukázali znížený výskyt záchvatov rovnako aj znížený výskyt sprievodných vedľajších účinkov.

6. Zlepšenie pamäte a koncentrácie

Omega 3 ako sme už uviedli podporujú mozgovú činnosť. Pri pravidelnom užívaní sa zlepšuje naša pamäť a schopnosť koncentrácie. Výskumom sa tieto účinky potvrdili na výskumnej zložke trpiacej chorobou ADHD a na výskumnej zložke, ktorá touto chorobou netrpela. V každom prípade subjekty vykázali významné zlepšenie v schopnosti sústrediť sa.

Omega 3 mastné kyseliny teda nemusia byť iba riešením na školskú nepozornosť našich detí, ale aj pre nás samých. Pozitívne účinky sa dostavujú aj v stresujúcom pracovnom prostredí či pri práci na dlhé smeny a pod.

7. Imunita

Omega 3 mastné kyseliny majú protivírusové a protizápalové účinky. Tým napomáhajú udržiavať našu imunitu v strehu, hlavne čo sa týka chladnejších mesiacoch roku, keď ostáva oslabená, a teda je väčšia pravdepodobnosť, že nás napadnú aj choroby, na ktoré sme inak odolní. Typickým jesenným ochorením pri oslabenej imunite je napríklad nádcha, ktorá ľahko dokáže prerásť do oveľa vážnejších problémov.

8. Prevencia pred Alzheimerovou chorobou

Alzheimerová choroba je jedná z menej nápadných a pozvoľných chorôb, ktoré napredujú niekoľko rokov, kým sa prejavia prvé vážne signály, že niečo nie je v poriadku. Výsledkom je zhoršená pamäť, zabúdanie, neschopnosť rozpoznávať známych a známe miesta, vyvolávať si staršie či novšie spomienky. Všetky tieto problémy spôsobuje zánik neurónov.

Výskumom sa ale prišlo na to, že DHA účinne prispieva proti rozvoji Alzheimerovej choroby. Znížený výskyt DHA je takisto prospešný pri samotnom diagnostikovaní tejto choroby.

9. Tehotenstvo a konzumácia omega 3 mastných kyselín

V posledných vývojových fázach plodu sa omega 3 mastné kyseliny podieľajú na raste mozgovej hmoty nového jedinca. No je rovnako dôležité dodávať tieto prospešné látky aj pri dojčení. Podieľajú sa totižto na vývoji mozgu, očí a nervového systému dieťaťa – ak by chýbali, tieto oblasti by sa u dieťaťa rozvinuli nedostatočne.

Omega 3 mastné kyseliny sa nachádzajú aj v materskom mlieku, preto sa doba dojčenia tak výrazne dokáže podpísať na budúcom zdraví dieťaťa. Nedostatočný príjem DHA je dokonca niekedy spojovaný s väčším výskytom predčasných pôrodov alebo úmrtí dieťaťa pri pôrode.

Mnoho mamičiek už od počiatku života svojho bábätka bojuje s mnohými chorobami a alergiami. Je to napríklad aj často sa vyskytujúci detský ekzém, ktorý môže ale aj nemusí z organizmu dieťaťa vymiznúť úplne. Príjem omega 3 mastných kyselín už počas tehotenstva však významne znižuje riziko výskytu ekzému u dieťaťa. A všetci vieme, že niekedy je najlepšou stratégiou voči chorobe jednoducho prevencia.

Okrem toho množstvo prijatých omega 3 mastných kyselín môže mať vplyv na inteligenciu dieťaťa, motorické zručnosti a aj sklon k nežiadúcemu, niekedy až antisociálnemu správaniu.

10. Sietnica

Omega 3 mastné kyseliny nie sú pre naše oči iba prospešné, ale aj veľmi potrebné. Umožňujú sietnici transformovať obrazy do signálov, ktoré sú vysielané do mozgu. Ako prevencia a liečba cievnych chorôb, pozitívne pôsobia aj pri ochoreniach ako je zelený očný zákal alebo degenerácia žltej škvrny, pretože tieto ochorenia sú práve často krát spojené s ochorením ciev.

11. Bolesť kĺbov

Omega 3 mastné kyseliny predstavujú spôsob, ako účinne bojovať a zmierňovať bolesť pri reumatoidnej artritíde. Ich nedostatočný príjem zasa predstavuje impulz pre spustenie vážnych zápalových chorôb  ako je napr. osteoartritída. Pri pravidelnom užívaní pôsobia pozitívne na odstránenie rannej stuhnutosti. Dokonca dokážu aj znížiť počet užívaných liekov proti týmto ochoreniam.

Bude vás zaujímať: Bolesť kĺbov – príčiny a ako sa dá odstrániť

Zdroje

http://www.medicum.sk/clanky-a-oznamy/vseobecne-zdravie/zdrave-klby/ https://www.pluska.sk/izdravie/budme-zdravi/liecba/rybi-tuk-vracia-je-zdroj-zdravych-omega-3-mastnych-kyselin.html

Dostatok DHA omega-3 mastnej kyseliny počas tehotenstva zvyšuje množstvo kmeňových buniek v pupočníkovej krvi dieťaťa

https://www.klubzdravia.sk/clanky/485_prijem-omega3-mastnych-kyselin-v-tehotenstve-znizuje-riziko-vyskytu-ekzemu-u-deti

https://www.nutraceutica.sk/sk/nutraceutika-vo-vyzive/omega3/davkovanie-omega-3-pocas-tehotenstva/ http://www.alzheimer.sk/informacie/alzheimerova-choroba.aspx

http://www.cskb.cz/res/file/KBM-pdf/2012/2012-3/KBM12-3-Klusackova-182.pdf https://abysportnebolel.sk/vyziva/omega-3-mastne-kyseliny/

https://www.nutraceutica.sk/sk/nutraceutika-vo-vyzive/omega3/ocne-choroby/ https://www.info.sk/sprava/68034/omega3-mastne-kyseliny-zlepsuju-pamat-sustredenie-a-naladu/ https://plnielanu.zoznam.sk/c/2935/zazracne-omega-3-mastne-kyseliny-proti-alzheimerovi–depresii-a-pre-zdrave-srdce

https://www.nutraceutica.sk/sk/nutraceutika-vo-vyzive/omega3/nervove-choroby/ https://diva.aktuality.sk/clanok/29308/omega-3-mastne-kyseliny-nas-chrania-pred-depresiou/ https://sk.medlicker.com/1036-omega-3-mastne-kyseliny-pravda-a-myty

Mastné kyseliny a mozog

https://spravy.pravda.sk/inzercia/clanok/204500-srdce-cievy-a-mozog-potrebuju-omega-3-mastne-kyseliny/ https://www.healthline.com/nutrition/12-omega-3-rich-foods#section14 https://www.healthline.com/nutrition/7-plant-sources-of-omega-3s#section2

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *