Kolagén

Kolagén je tvrdý, nerozpustný a vláknitý proteín, ktorý tvorí až 1 tretinu proteínov v ľudskom tele. Nachádza sa v našich kostiach, svaloch, pokožke a v šľachách. Obsahuje molekuly, ktoré sú vo väčšine kolagénov medzi sebou navzájom poprepájané a vytvárajú tak dlhé tenké vlákna. Taktiež dodávajú silu a pružnosť pokožky.

Poznáme najmenej 16 typov kolagénu pričom 80 až 90% z nich patrí do typu I, II a III. Každý typ má nejakú funkciu a štruktúru. Obsahuje aminokyseliny ako sú arginín, glutamín, prolín a glycín. Za normálnych okolností vyrába tieto aminokyseliny naše telo ale keď ochorieme, vykonávame nadmernú fyzickú záťaž alebo sme pod stresom tak telo nedokáže vyprodukovať dostatok týchto aminokyselín. Preto treba tieto látky začať čerpať z vonkajších zdrojov ako sú strava alebo doplnky výživy.

Ak sa chcete dozvedieť viac o tom aké má kolagén účinky na naše telo, v akej forme existuje, odkiaľ ho prijímať atď. tak čítajte ďalej.

Kolagén typ I
Tento typ kolagénu sa nachádza v tele najviac a to najmä v kostiach, šľachách, vo väzoch a v pokožke.

Kolagén typ II

Kolagén typu II tvorí základ pre kĺbové chrupavky a to v pomere 50% všetkých bielkovín v chrupavke.

Kolagén typ III

Svojou stavbou je podobný typu I avšak má viac proteoglykánov a glykoproteinov.

Aké žiadúce a nežiadúce účinky má kolagén

Pozitívne účinky kolagénu

Pokožka – pri starnutí vytvára telo menej kolagénu a to ma za následok vytáranie vrások a suchej pokožky. Jedna štúdia preukázala, že ženy, ktoré užívali 2,5 až 5 gramov kolagénu denne po dobu 8 týždňov zaznamenali väčšiu pružnosť pokožky oproti tým, ktoré ho neužívali. Užívanie doplnkov výživy s obsahom kolagénu môže spomaliť starnutie vašej pokožky.

Kosti – vplyvom starnutia alebo nadmernej fyzickej záťaži má za následok úbytok kolagénu v našich kostiach. Štúdie preukázali ,že užívanie doplnkov výživy s obsahom kolagénu môže mať účinky, ktoré zabránia rozkladu kostí čo môže viesť k osteoporóze.

Kĺby – kolagén je kľúčový pre štruktúru vašich kĺbov t.j. väzy, šľachy a chrupavky. Niektoré štúdie zistili, že môže znížiť bolesť kĺbov. V jednej z nich testovali 73 športovcov, ktorý užívali denne 10 gramov kolagénu počas 6 mesiacov. Títo športovci pocítili výrazný pokles bolesti kĺbov v porovnaní s ostatným, ktorý kolagén neužívali.

Svaly – 1 až 10% svalového tkaniva je zložený z kolagénu. Kolagén môže stimulovať rast svalov po cvičení.

Srdce – kolagén môže znížiť riziko srdcových ochorení. Nedostatkom kolagénu sa tepny môžu stať slabé a krehké.

Ostatné pozitívne účinky kolagénu:

  • Podporuje rast a pevnosť vlasov a nechtov
  • Môže zrýchliť metabolizmus a tým podporiť chudnutie
  • Môže znížiť príznaky úzkosti

Negatívne účinky kolagénu:

Kolagén je pre väčšinu ľudí bezpečný. Niektoré výživové doplnky však môžu obsahovať bežné potravinárske alergény ako ryby, mäkkýše a vajcia. To môže predstavovať riziko pre ľudí trpiacimi alergiou na tieto potraviny. Niektorí ľudia tvrdia, že doplnky výživy s obsahom kolagénu môžu trvalo spôsobiť zlú chuť v ústach. Taktiež môžu spôsobiť vedľajšie účinky na trávení ako pálenie záhy.

Kto by mal kolagén užívať

Mali by to byť najmä:

  • športovci,
  • ľudia ktorý často vykonávajú fyzickú aktivitu
  • seniori
  • ľudia, ktorých trápi bolesť kĺbov
  • deti vo vývine

Kolagén v strave – 3 potraviny, ktoré zvýšia tvorbu kolagénu v tele

Okrem výživových doplnkov môžeme kolagén čerpať aj zo stravy. Strava nám nedodá toľko kolagénu ako môžeme získať z výživových doplnkov no môže poslúžiť ako prevencia. Preto by sme pri nastávajúcich bolestiach kĺbov mali radšej užívať doplnky výživy s obsahom kolagénu.

1 Vývar z kostí

vyvar z kostiMožno si to mnohí z vás neuvedomili no vývar z kostí je jedlo, ktoré je najbohatšie na kolagén. A to nie je všetko. Toto jedlo má aj ďalšie zdraviu prospešné benefity ako napríklad podpora imunitného systému alebo detoxikácia organizmu. Hovädzí vývar je obsahuje najviac kolagénu typu I čo z neho robí najlepšiu voľbu pre zdravie pokožky. Slepačí a morčací vývar majú vysoký obsah kolagénu typu II čo prináša prospech pre vaše kĺby.

2 Vajcia

Slepačie vajcia sú jeden z najlepších a najjednoduchších spôsobov ako získať kolagén zo stravy, ktorý sa nachádza v ich žĺtku a v ich membráne. Membrána je medzi vaječným bielkom a škrupinou a tvorí ochranu pre inváziou baktérii do vajíčka. Taktiež sú bohaté na síru čo je zložka potrebná pre produkciu kolagénu.

 

3 Citrusové plody

citrusCitrusové plody obsahujú veľa vitamínu C vďaka, ktorému sa aminokyseliny lepšie spájajú dohromady a podporujú tak tvorbu kolagénu. Vitamín C ako najsilnejší antioxidant v tele nás chráni proti toxínom z vonkajšieho prostredia ako je napríklad voda, vzduch a potraviny, ktoré spôsobujú rozpad alebo zníženú tvorbu kolagénu v našom tele.

Najlepší kolagén – ktorý to je?

Pri výbere doplnku výživy s obsahom kolagénu by sme mali hlavne zamyslieť či ho potrebujeme na pleť, vlasy alebo kĺby. Ďalším kritériom je zdroj kolagénu jeho forma a koľko ho obsahuje denná dávka. Dôležité sú aj hodnotenia od zákazníkov a či obsahuje aj nejaké iné zložky. Ak obsahuje aj vitamín C tak je to veľké plus pretože napomáha tak k lepšiemu vstrebávaniu do tela.

Jeden za najlepších a najpredávanejších kolagénov na trhu je Inca Collagen.

Obsahuje 3000mg kolagénu v dennej dávke, ktoré sú rozdelené v tomto pomere:

  • Kolagén typu I: 80%
  • Kolagén typu II: 19,5%
  • Kolagén typu III: 0,5%

Má pozitívne účinky pre vlasy, nechty a kĺby. Takisto ho odporúča veľa zákazníkov, ktorí ho užívajú.

incacollagen

Zdroje
https://www.medicalnewstoday.com/articles/262881.php

https://www.healthline.com/health/collagen-powder-benefits