Kolagén v strave – zoznam potravín, ktoré zvyšujú tvorbu kolagénu

jedlo

kolagén v straveKolagén môžeme rozoznať ako zložku v našom obľúbenom telovom mlieku, alebo ho spozorujeme aj ako doplnok vitamínovej bomby. Ale čo je presne kolagén? Ako vplýva na naše zdravie? Ako ho môžeme začleniť do svojho života?

V skutočnosti kolagén predstavuje najhojnejší proteín nachádzajúci sa v našom organizme. V skutočnosti približne 30 percent proteínu v našom tele je kolagén. Vyskytuje sa vo svaloch, kostiach, koži, cievach, v tráviacom systéme alebo šľachách. Okrem iného sa nachádza aj vo vlasoch, nechtoch. Medzi najväčšie výhody užívania tohto proteínu je práve pevnosť a pružnosť pokožky. V prípade kĺbov a šliach hovoríme o kolagéne ako tzv. lepidle, ktorý pomáha držať telo pohromade. V tele sa nachádza najmenej 16 typov kolagénu.

Približne 90% kolagénu nachádzajúceho sa v ľudskom tele je typu I, II a III. Zatiaľ, čo v koži, v šľachách, v kostiach, vo väzoch sa koncentruje kolagén typu I a II, typ kolagénu II sa nachádza výlučne v kĺboch.

Príjem kolagénu zo stravy

Z narastajúcim vekom dochádza aj k spomaleniu produkcie samotného kolagénu. Tento degeneratívny proces môžeme považovať za známky starnutia, ako sú vrásky, ochabnuté bolesti kože a kĺbov v dôsledku slabšej alebo zníženej chrupavky. K produkcii kolagénu môže prispievať aj zmena životného štýlu , napríklad konzumácia jedál s vysokým obsahom cukru, fajčenie, alebo vysoké množstvo slnečného žiarenia, ktoré spôsobuje zníženie hladiny kolagénu.

Bolo štatisticky dokázané, že ochorenia súvisiace s produkciou kolagénu má za následok aj nízky príjem kolagénu v strave. Hoci produkcia kolagénu s narastajúcim vekom klesá existuje jedinečný spôsob, ako zabrániť rozpadu kolagénu. Zabudnite na botox, injekcie alebo drahé doplnky. Stačí ak prijmete kolagén v strave.

Mnoho potravín, ktoré sa nachádzajú v prírode obsahujú živiny potrebné na tvorbu kolagénu. Strava sa môže stať jedinečnou a úspešnou zbraňou proti jemným vlascom, vráskam a iným známkam starnutia.

Kolagén v strave vie pomôcť rýchlo a jednoducho odstrániť vyššie uvedené problémy. Je len na Vás, aby ste siahli po správnych potravinách, ktoré dopomáhajú k správnej produkcii kolagénu. Odborníci odporúčajú 12 potravín, ktoré by nemali chýbať v žiadnom jedálničku. Patrí tu:

  • Kostný vývar
  • Losos
  • Chlorella
  • Listová zeleň
  • Vajcia
  • Vitamín C
  • Tekvicové semiačka
  • Cesnak
  • Avokádo
  • Paradajky
  • Bobule
  • Chia semená

Kolagén v strave – potraviny bohaté na tvorbu kolagénu

Kostný vývar

vývar z kostí
Celý recept na kvalitný a chutný vývar z kostí nájdete na http://www.coolinari.sk/domaci-vyvar/

Ak by sme mohli odporučiť len jednu potravinu bohatú na podporu produkcie kolagénu, vyhral by jednoznačne kostný vývar. Zatiaľ čo väčšina potravín obsahuje antioxidanty a iné živiny, ktoré pomáhajú telu syntetizovať kolagén, kostná polievka je jednou zo zriedkavých potravín, ktorá skutočne obsahuje biologicky dostupnú formu kolagénu, ktorú môže telo ihneď spracovávať.

Keďže kolagén typu I, II a III sa koncentruje v šľachách, väzoch, kostiach a kĺboch, dlhodobé varenie týchto živočíšnych častí pomáha uvoľňovať kolagén z kostí (ako aj iných aminokyselín, proteínov a elektrolytov), výsledkom je bujón obsahujúci prirodzene sa vyskytujúci kolagén v strave.

Hovädzí kostný vývar obsahuje kolagén typu I, ktorý z neho robí dobrú alternatívu na podporu zdravia pokožky, zatiaľ čo kuracie mäso a morčacie vývary sú vyššie v kolagéne typu II na podporu kĺbov.

Divoký losos

Ďalšou potravou, ktorá zvyšuje produkciu kolagénu je divoký losos. Táto potravina obsahuje zinok, stopový minerál, ktorý aktivuje proteíny potrebné na syntézu kolagénu. Divoký losos je tiež zdrojom omega 3 esenciálnych mastných kyselín, ktoré podporujú redukciu zápalu a zdravie pokožky. Omega 3 hydratuje pokožku zvnútra von, čo prirodzene podporuje mladistvý vzhľad.

Náš organizmus nemôže produkovať omega -3 mastné kyseliny, preto ich musíme získavať z potravinových zdrojov. V prípade, že produkciu kolagénu nezvýšite prostredníctvom konzumácie lososa, pretože ho nemáte v obľube, môžete tento proteín doplniť pomocou iných mastných kyselín, napríklad tuniak, morské plody, organické vajcia.

Chlorella

Medzi top tretiu potravinu, ktorá doplní kolagén je chlorella. Je to jednobunková riasa predávajúca sa v zelenej tablete alebo vo forme prášku. Chlorella nie je len zdrojom betakaroténu, ale zároveň obsahuje aj živinu, ktorá môže zvýšiť produkciu kolagénu.

Chlorella Growth Factor, tiež známy ako CGF, je živina, ktorá je pre chlorelu úplne jedinečná. CGF obsahuje nukleové kyseliny RNA a DNA, ktoré dávajú našim bunkám „inštrukcie“, ktoré funkcie majú vykonávať – ​​vrátane bunkovej opravy a regenerácie, ktoré môžu podporovať syntézu kolagénu. Túto potravinu môžete pridať napríklad do smothie, alebo ju vziať čisto ako prírodný doplnok vo forme tablety za účelom zvýšenia produkcie kolagénu.

advanced chlorella

 

Listová zeleň

Kolagén v strave vieme doplniť aj pomocou listovej zelene. Okrem toho, že zelená zelenina patrí k najživším potravinám na svete, môžu aj účinným spôsobom zvýšiť produkciu kolagénu a tak zabrániť jeho rozpadu. Všetky zelené rastliny, ako napríklad zelené riasy, rukola, kapusta, šalát, zelená fazuľa, brokolica, obsahujú chlorofyl, čo predstavuje pigment, ktorý dodáva rastlinám živú zelenú farbu.

Výskumy poukazujú, na konzumácia chlorofylu zvyšuje kolagén v koži. Chlorofylové a tekuté chlorofylové doplnky, ktoré jednoduchým spôsobom umožňujú získať koncentrovanú dávku chlorofylu, tiež preukázali silnú antioxidačnú aktivitu proti UV žiareniu a voľné radikály z toxínov, ktoré podporujú predčasné starnutie.

Vitamín C

Vitamín C patrí k ďalším výživovým doplnkom, ktoré podporujú produkciu kolagénu v našom organizme. V tomto prípade vitamín C pomáha zlúčiť aminokyseliny, ktoré sú nevyhnutné pre vytvorenie kolagénu, ako je napríklad prolín, čo z neho robí základnú živinu vo fáze pred kolagénom. Vitamín C ako antioxidant tiež chráni pred toxínmi nachádzajúcimi sa v našom ovzduší, potravinách a vode, ktoré prispievajú k rozkladu kolagénu a poškodzujú vnútornú vrstvu pokožky.

Vitamín C môže tiež pomôcť pri reparácii a regenerácii kožných buniek, čo je dôkaz, prečo sa bežne pridáva k výrobkom starostlivosti o pleť. Zdrojom vitamínu C sú známe citrusové plody, takže určite ich doplňte do svojho smoothies, šalátových zálievok. Odporúčané sú aj domáce vitamínové recepty s citrónom, limetkou, pomarančom alebo grapefruitom.

Pri kúpe Inca Collagen dostanete ako darček Vitamín C

Vajíčka

vajcia, volské oko
Vajíčka obsahujú síru, stopový minerál, ktorý je potrebný na produkciu kolagénu. Síra taktiež podporuje aj zdravie pečene.

Kolagén v strave doplníte aj konzumáciou vajíčok. Predovšetkým slepačie vajíčka sú ďalšou zo vzácnych potravín, ktoré skutočne obsahujú kolagén v žĺtku a vaječných škrupinách. V skutočnosti, vaječné škrupiny membránové doplnky sa stali populárnym prírodným prostriedkom na podporu zdravia kĺbov kvôli ich obsahu kolagénu.

Už v minulosti naše staré mamy využívali škrupinky z vajíčok, ako podporu tvorby kolagénu. Predovšetkým chceli pomôcť kĺbom, aby boli silnejšie a zdravšie. Škrupinky tak jednoducho sušili na kachľových peciach a neskôr vo forme prášku pridávali do stravy.

Bobule

Iným zdrojom kolagénu v potravinách sú aj bobule. Tie obsahujú živiny, nazývané kyselina ellagová. Výskumy ukázali, že zabraňujú rozkladu kolagénu z poškodenia UV žiarenia. Rovnako ako citrusové plody, bobule obsahujú vitamín C, ktorý, pomáha taktiež spojiť špecifické aminokyseliny spolu pre tvorbu kolagénu. Medzi dôležitú potravinu, ktorá zabraňuje rozpadu kolagénu v organizme sú paradajky. Paradajky obsahujú rôzne antioxidanty (vrátane vitamínu C), ktoré chránia pokožku na bunkovej úrovni, takže ju nikdy neublíži zahrnúť ich do vašej stravy.

Tekvicové semiačka

tekvicove semiačkaTie zaraďujeme medzi najbohatšie rastlinné zdroje zinku, ktorý pôsobí ako kofaktor syntézy kolagénu. Výskumy ukázali, že príjem tekvicových semiačok pomáha spomaliť rýchlosť rozpadu kolagénu. Ďalšie rastlinné zdroje zinku zahŕňajú fazuľu, špenát, fazuľu garbanzo, vlašské orechy, kešu a mandle.

 

Avokádo

Medzi iné menej známe potraviny, ktoré by sme mali do svojho jedálnička zahrnúť patrí avokádo. Ide o potravinu so silnými antioxidačnými účinkami. Avokádo je bohaté na vitamín E, ktorý prispieva k celkovému zdraviu pokožky. Kolagén do stravy vieme zahrnúť aj pomocou ďalších dvoch potravín. Je ním cesnak a chia semená. 

Cesnak

Cesnak, ako aj jeho príbuzní, napríklad pór, pažítka, cibuľa, sú bohatými potravinami na síru. Ak ich pridáte do svojho jedálnička, vedzte, že vaša pokožka bude omnoho mladšia, krajšia a pevnejšia.

Chia Semená

Semená Chia sú vynikajúcim rastlinným zdrojom omega-3 esenciálnych mastných kyselín. Tieto zdravé tuky prispievajú proti starnutiu budovaním zdravých kožných buniek a poskytovaním vlhkosti pokožke, čo pomáha stvárniť hladký, pružný vzhľad zvnútra von.

Príjem kolagénu vo forme tabliet

Niektorým sa zdá lepšie a jednoduchšie, možno istejšie, užívať kolagén vo forme tabliet, teda ako výživový doplnok. Prečo nie? Hovoríte si. Doplnia potrebný kolagén, chýbajúci možno aj v strave, doplnia živiny potrebné pre organizmus a správnu tvorbu kolagénu. Aj napriek zdaniu sa, že je to výborný nápad, je potrebné podotknúť, že živiny z takýchto doplnkov nie sú vždy biologicky dostupné. To znamená, že telo ich nedokáže ľahko absorbovať, či využiť pre svoj účel.

Odborníci sú neustále názoru, že najlepším doplnením potrebného kolagénu je práve príjem kolagénu priamo v strave. Pomocou uvedených potravín bohatých na živiny, ktoré prispievajú k správnej produkcii kolagénu v našom organizme. Ide o potraviny voľne dostupné, cenovo prijateľné, preto nie je dôvod po siahnutí kolagénu vo forme prírodných doplnkov, ktoré častokrát neprinášajú žiadnu efektivitu a potrebný výsledok.

Zdroje
https://health.clevelandclinic.org/the-best-way-you-can-get-more-collagen/ https://draxe.com/what-is-collagen/ https://www.healthline.com/nutrition/collagen-benefits https://www.parsleyhealth.com/blog/collagen-explained-include-your-diet/

Páčil sa vám tento článok?

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *