Bolesť kĺbov – príčiny a ako sa dá odstrániť

bolest klbov

Bolesť kĺbov už nesie so sebou v súčasnosti stigmu civilizačného problému. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že ňou trpia práve starí ľudia, ktorí svoje kĺby počas dlhého života a častokrát namáhavej fyzickej práce prirodzenie opotrebovali. Žiaľ, nie je tomu celkom tak. Bolesť kĺbov a problémy s ňou spojené dokážu sprevádzať už od puberty, kedy sa rastom telo mení až do už spomínanej staroby.

Nezaťažuje iba ľudí s nadváhou či inými zdravotnými problémami, ba práve naopak. Častokrát sa bolesť kĺbov poľahky objaví práve u zdravých športovcov, ktorí žijú aktívne a svoj pohybový aparát pravidelne precvičujú.

Bolesť kĺbov a jej príčiny

Niektoré príčiny bolesti kĺbov sme už načrtli vyššie, no poďme ich teraz bližšie rozobrať.

1. Artróza a artritída

Nie, tieto dve ochorenia nie sú úplne totožné. Artróza je ochorenie, ktoré má chronický charakter. Najčastejšie sa vyskytuje u ľudí vo veku po 60tke. Choroba vzniká, ak dlhodobo zaťažujeme svoje kĺby, a tým sa opotrebuje chrupavka. Vzniká aj nesprávnym držaním tela alebo väčšinovou záťažou na konkrétnu kĺbovú partiu (hlavne u športovcov).

Artritída je naopak zápalové ochorenie. Väčšinou nenapadá iba kĺby, ale zasahuje práve celé telo – naše svaly, šľachy a pod. Nie je spôsobená ani nadmernou záťažou, ani postupným opotrebením kĺbov.

2. Čosi kĺbom chýba? – vitamíny, minerály

Bolesť kĺbov môže jednoducho súvisieť aj s nadbytkom alebo naopak úbytkom nejakého vitamínu či látky potrebnej k bezproblémovému fungovaniu nášho organizmu. Pri tomto konkrétnom probléme, človeku zväčša môže chýbať vitamín C, vápnik alebo môže mať nadbytok selénu.vitaminy

Selén je nie až tak známy minerál, ktorý ale v tele plní dôležitú funkciu. Ovplyvňuje srdce, našu imunitu, kĺby a dokonca aj plodnosť. Nedostatok tohto minerálu je rovnako škodlivý ako aj jeho prebytok, preto treba jeho dodávanie dávkovať pozorne. Prirodzene sa tento minerál nachádza vo vajíčkach a kuracích prsiach.

Obsahuje ho aj tuniak, moriak či slnečnicové semená. Viacero výživových doplnkov obsahujúcich selén ho dopĺňajú vo veľkom množstve, preto treba byť pri ich kombinácií s týmito potravinami obozretný.

3. Nadváha a bolesť kĺbov

Nie je to azda úplne náhodné, že civilizačný problém môže úzko súvisieť s civilizačnou chorobou – obezitou. Každému je asi jasné, ako vzniká degenerácia kĺbov, ktorá súvisí s nadváhou. Nesprávna životospráva, nežiadúca strava, málo pohybu a veľká záťaž na kostrový aparát, to všetko prispieva k predčasnému problému s bolesťou kĺbov. Tá vzniká už dokonca pri presiahnutí 15% – 20% ideálnej váhy jednotlivca.

4. Šport

Aj intenzívne športovanie vie neprimerane zaťažiť naše kĺby. Nárazovérýchle cvičenia vedia viac uškodiť než pomôcť. Na cvičenie a šport je potrebné vyhradiť si dostatok voľného času, rovnako ako na oddych a regeneráciu po ňom. Odporúča sa rovnomerná záťaž, využívanie kvalitného športového náradia a hlavne obuvi. Je vhodné sa pred tréningom vždy rozcvičiť a napríklad pri behu mať vždy na pamäti vhodný výber terénu.

Napokon je dôležité aj problémy s kĺbmi neignorovať.

5. Ďalšie možné príčiny bolesti kĺbov

Ďalšie možné príčiny zahŕňajú DNA predispozíciu k týmto problémom, akútne infekčné ochorenia alebo aj nadmerné prekysličenie organizmu. Dámy, pozor! Ani neustále nosenie topánok na vysokom opätku sa neodporúča. Takéto topánky by sa mali nosiť iba príležitostne.

Upozornenie pre tých, ktorí sa zo sauny radi hodia do snehu! Ani takáto činnosť naším kĺbom nerobí dobre. Náhle zmeny teploty pôsobia negatívne nielen na kĺby, ale na celý hybný aparát. Úplne inou oblasťou, ktorej prevenciu akosi nejde zabezpečiť, je trauma pohybového ústrojenstva či hocaké iné zranenie, ktoré môže vyústiť do bolesti kĺbov.

Tak ako môžeme s bolesťou kĺbov účinne bojovať?

Nuž, spôsoby ako si dopomôcť, keď už prevencia nezabrala, bola neúčinná alebo sa ani nevykonávala, je viacero a môžeme ich rozdeliť do niekoľkých kategórií.

Tip: Hľadáte najlepší kolagén na trhu? My vám poradíme

Cvičenie

Spomenuli sme, že nesprávne, rýchle či nárazové cvičenie môže byť spúšťačom problémov s kĺbmi. No zároveň paradoxne dokáže byť aj ich riešením, ak je vykonávané správne a špecifikovane pre tento účel. Veľmi vhodnými cvičeniami pri problémoch s kĺbmi sú hlavne tie, kde sa vykonáva naťahovanie. Pomôcť môže ale aj chôdza, cviky na gymnastickej lopte, bicyklovanie alebo jazda na rotopéde.

Strava

Pri častej bolesti kĺbov je vhodné zaradiť do svojho jedálnička nasledujúce potraviny:

  • Ryby (obsahujú omega 3 mastné kyseliny, ktoré účinkujú protizápalovo)
  • Ananás a grapefruit (šťava z ananásu obsahuje enzým bromelain, ktorý vie do určitej miery zmierniť bolesť, zatiaľ čo grapefruit sa vyznačuje svojimi protizápalovými účinkami)
  • Citrusy a citrusové plody (dodajú telo vysoko potrebný vitamín C)
  • Žihľavový čaj/ čaj so sušenej kôry vŕby (poskytujú úľavu a bojujú proti zápalu)
  • Papája
  • Cesnak
  • Hrozno
  • Orechy
  • Špenát
  • Quinoa (účinná pri artritíde)
  • Kurkuma
  • Zelenina ako paprika, mrkva a listová zelenina

Výživové doplnky

Sú dostupné v rôznych formách od práškov cez pilulky po injekcie. Je ale potrebné pozorne si preštudovať zloženie daného výživového doplnku, pretože účinných látok býva vždy niekoľko, pričom ich účinky sa môže prejaviť aj v iných oblastiach nášho zdravia.

Výživové doplnky, ktoré nám majú skutočne pomôcť by mali obsahovať:

  • Glukozamín sulfát = účinný hlavne pri artritíde, poskytuje úľavu od bolesti kĺbov (predovšetkým kolenných), spomaľuje napredovanie choroby, nefunguje však ako prevencia. Je možné orálne podanie, aplikácia na kožu alebo injekcia do svalu.
  • Chondroitín sulfát = funguje na báze zabezpečenia fungovania medzibunkovej hmoty chrupaviek
  • Kolagén = proteín, funguje nie len na kĺby, ale pôsobí aj ako výživa na pleť, pokožku, nechty a vlasy. Kolagén takisto podporuje mladistvý vzhľad a bojuje proti stresu.
  • Vitamín C = alebo inak povedané kyselina askorbová podporuje správny priebeh biochemických procesov v organizme. Podporuje tvorbu kolagénu, napomáha vstrebávaniu železa, hojeniu jaziev a rán, stimuluje činnosť štítnej žľazy a pod.
  • Boswellia serrata = bylina známa vo východných krajinách, podporuje pohyblivosť, obnovuje cievy a napomáha tvorbe kolagénu.
  • Kyselina hyalurónová = využíva sa na hydratáciu vlasov, pokožky, je súčasťou nosnej sliznice, horných dýchacích ciest, ďasien, močového mechúra a nachádza sa aj v kĺboch, kde funguje ako tlmič nárazov. Mimo to odstraňuje aj odpad z buniek v chrupavkách.
Flextor od Advanced nutraceutics

Táto kĺbová výživa vám môže pomôcť pri bolestiach kĺbov ale aj ako prevencia – má veľa pozitívnych účinkov pre vaše kĺby a taktiež veľa pozitívnych hodnotení od jej užívateľov.

flextor

  • Chondroitín sulfát 300mg
  • Glukozamín sulfát 700mg
  • Boswellia seratta 100mg
  • Kolagén 40mg
  • MSM 200mg
  • Vitamín C 40mg

Masáže a terapie vodou

Nechať sa namasírovať od odborníka nie je len príjemná a uvoľňujúca rutina, ktorú by sme si mohli osvojiť kvôli svojím svalom. Dobrá masáž rozprúdi krvný obehodplaví škodliviny z tela – aj tie, ktoré by inak mohli vyvolať zápaly v kĺboch a šľachách.

Za vodnou terapiou nemusí človek nutne cestovať do kúpeľov. Vírivé vane, hydromasážne hlavice či studené obklady – to všetko pôsobí na kĺby upokojujúco a zmierňuje bolesť.

Zdroje

https://www.dotankoch.sk/bolesti-svalov-a-klbov/

https://www.hyaluron.sk/kyselina-hyaluronova

http://www.swissnatural.sk/vitamin-c-ucinky-tablety-v-potravinach/

https://www.vyzivovy-doplnok.sk/najlepsie-tabletky-na-klby/

https://www.zdravie.sk/clanok/55743/co-pomaha-proti-bolesti-klbov https://www.klubzdravia.sk/clanky/1143_bolest-klbov-cviky-na-uvolnenie-klbov

http://www.info-zdravie.sk/kosti-a-klby/bolest-klbov-nesuvisi-iba-s-vekom

http://www.liecbaklbov.sk/co-robit-ked-je-pricinou-bolesti-klbov-obezita/ https://www.slovenskypacient.sk/selen-v-potravinach-ucinky-prvok-predavkovanie/ https://www.zdravienadosah.sk/c/produkty-podla-ochoreni/artroza-a-artritida

https://creakyjoints.org/living-with-arthritis/arthritis-joint-pain-relief-tips/

https://www.webmd.com/pain-management/guide/joint-pain#1

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *