Kĺbová výživa

klbova vyzivaKĺbová výživa je výživový doplnok, ktorý slúži ako prevencia proti bolesti a opotrebovaniu kĺbov. Je to všeobecné pomenovanie pre látky, ktoré pomáhajú regenerovať, zmierňovať bolesť alebo aj spevňovať kĺby.

Vaša schopnosť pohybovať sa, vaša sila a stabilita pochádzajú z kostí a z miesta, kde sa kosti spájajú známe ako kĺby. Mať zdravé a funkčné kĺby je snom veľa ľudí no najmä starších ľudí a športovcov. Na to, aby sme predchádzali bolesti kĺbov, potrebujeme prijímať veľa vitamínov a živín. K zdravým kĺbom prispieva aj pravidelný pohyb a udržiavanie sa „vo forme“.

Pri rôznych druhoch športu zaťažujeme naše kĺby nad mieru. Na druhej strane aj veľa sedenia je škodlivé. Živiny, ktoré pomáhajú našim kĺbom byť silné a zdravé môžeme prijímať zo stravy alebo ich môžeme brať v tekutej forme alebo vo forme tabliet a prášku. Ak vás táto téma zaujíma alebo sa rozhodujete nad kúpou kĺbovej výživy a neviete si vybrať tak čítajte ďalej.

Pre koho je kĺbová výživa určená 

Kĺbovú výživu nemusia brať len vrcholoví športovci. Veľa ľudí ju podceňuje a preto to začnú riešiť až, keď ich začnú bolieť kĺby. Vtedy môže užívanie kĺbovej výživy zmierniť bolesť alebo ju úplne zničiť. Stačí ak máte sedavé zamestnanie a vaše kĺby, preto dostávajú zabrať. Naopak aj ľudia, ktorí majú fyzicky náročnú prácu, dvíhajú ťažké bremená atď. by sa mali starať o svoje kĺby. Taktiež deti vo vývine by mali prijímať väčšie množstvo živín potrebných pre správny rast kostí.

Kto by mal brať kĺbovú výživu:

  • Športovci(rekreačný aj profesionálny)
  • Ľudia so sedavým zamestnaním
  • Ľudia s fyzicky náročným zamestnaním
  • Deti vo vývine
  • Ľudia, ktorý majú nadváhu

Pozor! Kĺbová výživa slúži ako prevencia alebo pri začínajúcich bolestiach kĺbov. Ak bolesti pretrvávajú dlhšie alebo vás úplne obmedzia v pohybe tak vám pomôže jedine doktor. No ak vás zatiaľ nič nebolí a neviete sa rozhodnúť nad kúpou tak neváhajte pretože pri začínajúcich bolestiach už môže byť neskoro.

Aké zloženie má kĺbová výživa

Kĺbová výživa sa väčšinou predáva ako komplexný výživový doplnok, ktorý obsahuje viac zložiek.Každá zložka môže mať rozdielne vlastnosti a účinky. Poďme sa pozrieť na to, ktoré to sú.

MSM

MSM(metylsulfonylmetán) je zlúčenina, ktorá obsahuje síru a prirodzene sa nachádza v rastlinách, zvieratách a ľuďoch. Jeden z najpopulárnejších dôvodov prečo ľudia užívajú MSM je, že zmierňuje bolesť kĺbov.

Ďalšie výhody užívania:

  • má protizápalové účinky
  • pomáha zmierniť symptómy artritídy
  • pomáha zmierniť príznaky alergie znížením zápalu
  • zvyšuje imunitu
  • môže zlepšiť zdravie pokožky posilnením keratínu
  • môže zrýchliť regeneráciu po cvičení
  • môže mať vlastnosti bojujúce proti rakovine

Nežiadúce účinky: MSM sa všeobecne považuje za bezpečný a tolerantný s minimálnymi vedľajšími účinkami. Niektorý ľudia však môžu mať mierne vedľajšie reakcie na MSM ako sú hnačka, nevoľnosť, nadúvanie.

Odporúčaná denná dávka: od 500mg až do 3000mg

Chondroitín sulfát

Chondroitín sulfát sa bežne nachádza v chrupavkách okolo kĺbov v našom tele a vyrába sa zo živočíšnych zdrojov ako je kravská alebo žraločia chrupavka. Je to jeden zo stavebných kameňov chrupavky.

Pri štúdiách podávali testovaným ľuďom dávky 200-400mg dva-krát až tri-krát denne alebo 800-1200mg raz denne. Zistilo sa že vyššie dávky, ktoré sa blížili až k 2000mg denne mali podobnú účinnosť ako nižšie dávky. Ak užívajú ľudia, ktorý trpia osteoartritídou tak môže prejsť niekoľko týždňov kým sa dostavia účinky.

Pozitívne účinky:

  • Môže znížiť bolesť osobám, ktoré trpia ochorením kostí a kĺbov
  • Môže znížiť bolesť svalov po cvičení
  • Môže znížiť riziko infarktu
  • Znižuje bolesť a zlepšuje kožné podmienky u ľudí s psoriázou
  • Môže spevniť slabé kosti(osteoporóza)
  • Môže znížiť cholesterol

Nežiadúce účinky: považuje sa za bezpečnú látku. U niektorých ľudí sa môžu prejaviť mierne vedľajšie účinky ako hnačka a nevoľnosť.

Odporúčaná denná dávka: od 800mg až 2000mg v jednej dávke dva až tri krát denne

Glukozamín sulfát

Glukozamín sulfát sa prirodzene nachádza v našom tele a to v tekutine okolo našich kĺbov. Glukozamín sulfát, ktorý sa nachádza v niektorých výživových doplnkoch môže byť výťažok z morských živočích ako sú napr. lastúry alebo sa môže vyrábať v laboratóriu.

Väčšina výskumov ukazuje na to, že glukozamín sulfát môže prinášať úľavu pre bolestivé kĺby u ľudí, ktorí trpia artrózou.

Pozitívne (nepreukázateľné)účinky:

  • Znižuje bolesť kĺbov spôsobenú liekmi, ktoré znižujú hladinu estrogénu
  • Môže znížiť príznaky bolestivého syndrómu močového mechúra
  • Užívanie výrobkov obsahujúcich glukozamín sulfát po dobu 8 týždňov znižuje bolesť kĺbov
  • Môže znížiť riziko sklerózy multiplex

Nežiadúce účinky: považuje sa za bezpečnú látku. U niektorých ľudí sa môžu prejaviť mierne vedľajšie účinky ako hnačka, pálenie záhy a nevoľnosť.

Odporúčaná denná dávka: 1500mg

Boswellia serrata

Boswellia je rastlinný extrakt získaný zo stromu Boswellia serrata. Živica vyrábaná z tohto extraktu sa používa po stáročia v Africkej a Ázijskej ľudovej medicíne. Boswellia je účinná proti zápalom a niektoré štúdie zistili, že môže byť užitočná pri liečbe niektorých druhov rakoviny. Slúži aj ako prevencia proti osteoartritíde a bolesti kĺbov. Je dostupná ako pilulka, krém a živica.

Nežiadúce účinky: považuje sa za bezpečnú látku. U niektorých ľudí sa môže prejaviť nevoľnosť, hnačka, kožné vyrážky.

Odporúčaná denná dávka: 300 – 500mg dva krát až tri krát denne

Kyselina Hyaluronova

Kyselina hyaluronova je prirodzene produkovaná našim telom. Nachádza sa prevažne v koži, očiach a v tkanive. Udržuje priestor medzi kosťami dobre namazaný a tým zabraňuje aby sa kosti o seba navzájom treli čo môže spôsobiť bolesť. Doplnky výživy, ktoré obsahujú kyselinu hyaluronovu majú pozitívne účinky pre ľudí trpiacich artrózou. Užívanie 80 – 200mg denne počas najmenej 2 mesiacoch znižuje bolesť kolien u ľudí s osteoartritídou, najmä u ľudí vo veku od 40 – 70 rokov.

Ďalšie pozitívne účinky:

  • Robí pokožku pružnejšiu a zdravšiu
  • Podporuje rýchlejšie hojenie rán
  • Podporuje pevnosť kostí
  • Môže zabrániť bolesti močového mechúra

Nežiadúce účinky: považuje sa za bezpečnú látku. Zriedkavo môže vyvolať alergickú reakciu.

Odporúčaná denná dávka: pre ľudí starších ako 18 rokov 50mg jeden až dva krát denne

Kolagén

Kolagén je najrozšírenejší proteín v tele. Kolagén nám pomáha lepšie sa hýbať, ohýbať a rozťahovať. Dodáva štruktúru vlasom, kostiam, nechtom, šľachám a väzom v našom tele.

Pozitívne účinky:

  • Redukuje bolesť kĺbov
  • Zrýchľuje metabolizmus, zvyšuje energetický výkon a svalovú hmotu
  • Posilňuje naše nechty, vlasy a zuby
  • Zlepšuje zdravie pečene
  • Chráni pred kardiovaskulárnymi ochoreniami

Nežiadúce účinky: považuje sa za bezpečnú látku. U niektorých ľudí sa môže prejaviť nevoľnosť.

Odporúčaná denná dávka: 10g

Viac o kolagéne sa dozviete tu.

Omega 3 mastné kyseliny

Omega 3 mastné kyseliny sú veľmi dôležité pre naše zdravie. Zdrojom omega 3 mastných kyselín môžu byť ryby ale nachádzajú sa aj v orechoch a semenách. Nielen, že vaše telo potrebuje pre svoje správne fungovanie tieto kyseliny ale taktiež prinášajú veľa zdravotných benefitov.

Aké má benefity pre naše kĺby? Štúdie ukazujú, že omega 3 môže zlepšiť pevnosť kostí a to tým, že pomocou neho sa zvýši množstvo vápnika v kostiach čo by malo viesť k zníženiu rizika osteoporózy. U pacientov, ktorí pravidelne užívajú omega 3 sa preukázala znížená bolesť kĺbov.

Ďalšie výhody omega 3 pre naše telo:

  • Môže bojovať proti depresii a úzkosti
  • Môže zlepšiť zdravie očí
  • Môže bojovať proti zápalu
  • Môže znížiť tuk v pečeni
  • Môže podporiť zdravie našej pokožky
  • Môže zmierniť menštruačné bolesti
  • Môže zlepšiť spánok

Nežiadúce účinky: považuje sa za bezpečnú látku. Nadmerné užívanie môže spôsobiť zrážanie krvi.

Odporúčaná denná dávka: dodnes neexistuje oficiálna odporúčaná denná dávka no väčšina zdravotníckych organizácii súhlasí s tým, že stačí 250mg až 500mg denne u dospelých ľudí pre udržanie celkového zdravia.

Ktorá kĺbová výživa je najlepšia?

Nedá sa jednoznačne určiť, ktorá kĺbová výživa je najlepšia. Ak niekomu pomáha čistý kolagén neznamená to, že musí zaberať aj ostatným ľuďom. Môžeme sa na to pozrieť z hľadiska obsahu kde predpokladáme, že najlepšia kĺbová výživa bude mať najväčší podiel vyššie uvedených látok na 1 dávku. Alebo to môžeme posúdiť podľa hodnotení zákazníkov, ktorý si jednotlivé výrobky kúpili a užívali ich.

Bude vás zaujímať: Hľadáte najlepší kolagén na trhu? My vám poradíme

Ako si vybrať kĺbovú výživu?

Pri výbere by ste mali pozerať na pomer cena/obsah pretože  jeden výrobok môže mať za tú istú cenu menší obsah látok v jednej dávke ako druhý. Ďalšie kritérium výberu by malo byť z akého eshopu nakupujete a s tým spojené aj hodnotenia zákazníkov.

Nemáte prehľad o výživových doplnkoch na kĺby? Neviete sa rozhodnúť, ktoré si máte vybrať, za akú cenu, akú značku, čo má obsahovať, z akého eshopu atď.? Nevadí my sme všetky tieto informácie zozbierali a zistili za vás a nájdete ich na tejto webstránke. Môžete začať tu.

Zdroje
https://www.versusarthritis.org/about-arthritis/complementary-and-alternative-treatments/types-of-complementary-treatments/chondroitin/

https://www.webmd.com/vitamins-and-supplements/msm-methylsulfonylmethane-uses-and-risks#1 https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-807/glucosamine-sulfate

https://www.healthline.com/nutrition/hyaluronic-acid-benefits

https://www.webmd.com/healthy-aging/omega-3-fatty-acids-fact-sheet

https://examine.com/supplements/boswellia-serrata/